تاثیر نورطبیعی بر بهداشت روان

تاثیر نورطبیعی بر بهداشت روان

قرار گرفتن در معرض نور طبیعی علاوه بر سلامت جسم تأثیر بسزایی نیز در سلامت روان شما دارد. از  تاثیر نورطبیعی بر بهداشت روان نمیتوان چشم پوشی کرد.  از افزایش خلق و خو گرفته تا کاهش خطر ابتلا به بیماری های روانی , نور طبیعی می تواند تا حد زیادی برای حفظ سلامت روانی کمک کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بدن شما تأثیر مستقیمی بر میزان سروتونین تولید شده دارد. سراتونین یک ماده شیمیایی تقویت کننده روحیه است ، که مسئول سیگنال دادن احساس شادی و رفاه به مغز شما است. هنگامی که بدن شما به اندازه کافی سروتونین تولید نمی کند ، پس خلق و خوی شما شروع به فرو ریختن می کند ، و شما مستعد ابتلا به نوعی افسردگی می شوید که به عنوان “افسردگی  فصلی” یا “اختلال عاطفی فصلی” شناخته می شود. افسردگی  فصلی نوعی افسردگی است که در فصولی که روزهای کوتاه تر دارند مانند پاییز رخ میدهد. این نواع افسردگی با تغییر فصل تحریک می شود و معمولاً در ماه های پاییز و زمستان اتفاق می افتد.

علائم افسردگی فصلی

  • انرژی کم
  • احساس افسردگی
  • عدم علاقه به فعالیت هایی که از آنها لذت می برید
  • مشکلات خواب
  • احساس کندی
    بنابراین چه چیزی افسردگی فصلی را از افسردگی متفاوت می کند؟ افسردگی فصلی یک نوع افسردگی دوره ای است ، بدین معنی که به وضوح در پاییز و زمستان بدتر و در بهار و تابستان بهتر می شود. می توان آن را در روزهای کوتاه تری جستجو کرد که نور طبیعی در آن فصل کم است. در بعضی موارد ، افراد ممکن است نوعی افسردگی بهار یا تابستان را تجربه کنند که این نیز با تغییر در فصول و نور خورشید مرتبط است و در زمان مختلف سال اتفاق می افتد. گرچه قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور کامل خطر ابتلا به افسردگی فصلی را از بین نمی برد ، اما می تواند در جلوگیری و به حداقل رساندن آن موثر باشد. در حقیقت ، علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، یکی از روشهای معمول توصیه شده برای افسردگی فصلی ، استفاده از نور درمانی است. این  روش درمان از نور مصنوعی استفاده میکند ، اما  این روش نوری برای تقلید از نور طبیعی و تحریک تولید سروتونین در مغز طراحی شده است.

تاثیر نورطبیعی بر بهداشت روان

تاثیر نورطبیعی بر بهداشت روان

حتی اگر به افسردگی مبتلا نشوید ، افزایش قرار گرفتن در معرض نور طبیعی راهی عالی برای کاهش سطح استرس است. از آنجا که نور خورشید به تنظیم خواب و تولید مواد شیمیایی مانند ملاتونین و سروتونین کمک می کند ، همچنین می تواند به کاهش سطح استرس بدن کمک کند.  هنگامی که شما در حال استراحت و شادی به سر می برید ، مطمئناً استرس کمتری خواهید داشت. این می تواند به نوبه خود بر سلامت روانی و همچنین سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد ، زیرا استرس بزرگسالان را در معرض ابتلا به انواع شرایط جسمی از جمله فشار خون قرار می دهد. ما فکر می کنیم که کاهش استرس نیاز به تغییرات عمده ای در زندگی  مانند ترک کار یا حرکت یا شروع یک تمرین  ورزشی دارد. اما واقعیت این است که صرف قدم زدن در اطراف ساختمان یا انتقال میز کار به کنار پنجره می تواند تا حد زیادی به کاهش استرس و آرامش شما کمک کند.

چگونه می توانم در معرض نور طبیعی قرار بگیرم؟

بنابراین اکنون که شما را متقاعد کردیم نور طبیعی از مزایای روحی مهمی برخوردار است .  برای افزایش قرار گرفتن در معرض نور و بهره مندی از نور خورشید زمان زیادی را نزدیک پنجره بگذرانید. در صورت امکان ، کنار پنجره کار کنید یا در نزدیکی یک پنجره استراحت کنید. اگر در خانه هستید ، هر روز چند دقیقه را به مطالعه یا انجام فعالیت دیگری در یك اتاق روشن بپردازید. اگرچه در مورد فواید هوای تازه حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد ، اما برای جذب آفتاب و تولید ویتامین D مورد نیاز اجباری به بیرون رفتن از خانه نیست.

علاوه بر مزایای نور طبیعی برای سلامتی ، طراحی خانه برای استفاده از نور طبیعی برای نورپردازی راهی عالی برای صرفه جویی در هزینه های انرژی است. گنجاندن نور طبیعی در خانه از طریق پنجره ها  برای روشنایی خانه  راهی عالی برای افزایش قرار گرفتن خانواده در معرض نور  و همچنین صرفه جویی در هزینه های انرژی است. وقتی نور روز  به خانه میتابد ، نیاز  به استفاده از برق برای روشنایی خانه در طول روز کاهش می یابد.  برای روشن کردن مناطقی که بیشتر از همه استفاده می کنید از پنجره ها استفاده کنید . در حقیقت ، وقتی از نور طبیعی برای روشنایی خانه خود استفاده می کنید ، می توانید هزینه های انرژی خود را 20 تا 60 درصد کاهش دهید. برای خرید پنجره مناسب شما میتوانید از پنجره سازی کرمان که با کیفیت ترین پنجره ها را تولید میکند کمک بخواهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *